Producten? Check. Tekst? Check. Foto’s? Check. Social Media kanalen? Check. Advertenties? Check.
Je lijkt er te zijn. Alles staat klaar om gevonden te worden door jouw doelgroep en ze om te zetten tot klanten. Maar dan moet je eerst goed gevonden worden. En juist daar gaat het nog mis. Jij bent namelijk niet de enige in jouw branche. De concurrentie is moordend. Maar jij wil wel goed gevonden blijven worden. Daar komt linkbuilding om de hoek kijken.
70% bepalend voor jouw posities
Linkbuilding is ontzettend bepalend voor jouw posities in Google. Voor maar liefst 70%, als we de specialisten mogen geloven. Zie het namelijk zo:
Op de website van jou en die van je concurrent staat exact dezelfde content. Toch staat jouw concurrent boven jou in de zoekresultaten. Hoe? Je backlinkprofiel, alle links naar jouw website, is hier de bepalende factor.
Zie verwijzingen als aanbevelingen
Als jij en je concurrent precies dezelfde content hebben, is het voor zoekmachines lastig te bepalen welke relevanter is. Daarom kijken ze naar de verwijzingen naar beide websites. Een verwijzing is in principe een aanbeveling. Hoe meer mensen over een website praten, hoe relevanter het in de ogen van Google is. Resultaat? Omhoog in de zoekresultaten.
Het is wel belangrijk om te kijken vanaf welke websites jij een verwijzing wil hebben. Een website van Wikipedia is ontzettend waardevol. Een verwijzing van [domein].blogspot.com is minder waardevol, omdat de website kwalitatief vaak te wensen over laat. Verwijzingen van enkel slechte websites zorgt juist voor een spammy backlinkprofiel en zal dus niet voor het gewenste resultaat zorgen.
Welke website is de moeite waard?
Ga je zelf aan de slag met linkbuilding? Leuk! Elke “gratis” verwijzing die je krijgt van een echt blog is mooi meegenomen. Vaak linken bloggers naar websites met relevante content. Het is dus belangrijk om content op je website te plaatsen die ook echt toegevoegde waarde heeft. Het duurt vaak echter even voordat bloggers je opmerken. In de tussentijd kun je zelf aan de slag gaan met linkbuilding.
Niet elke website is de moeite waard, helaas. Om te bepalen of een website de moeite waard is, kun je op de volgende punten letten:
- De website is volledig Nederlands. Er zijn dus geen knoppen met “Read More” of “Comment” te vinden. Dit zijn vaak signalen dat het om een standaard, gratis WordPress thema gaat. Een echte blogger zal niet snel voor gratis, veelgebruikte thema’s kiezen.
- In de footer staan geen rare teksten, zoals “Powered bij WordPress” of “Theme by [designer].
- Van de eerste 10 blogs bevatten maximaal 6 blogs uitgaande links. Sommige blogs bevatten alleen links naar andere pagina’s op dezelfde website.
- Er is een professionele contact pagina.
Extra tips voor linkbuilding
Voldoet een website aan alle punten, maar twijfel je nog steeds? Bekijk dan altijd of er sociale media kanalen zijn. Facebook is het meest gebruikelijk. Bekijk hoeveel volgers ze hier hebben en of er geliked/gedeeld en gereageerd wordt onder de berichten.
Daarnaast kun je de redactie mailen en vragen of zij een screenshot van hun Google Analytics account willen toesturen. Professionele websites houden hun statistieken bij via Google Analytics of soortgelijke platformen. Je kunt direct ontdekken of de website daadwerkelijk wordt bezocht.
Er zijn bepaalde tools om de kwaliteit van het backlinkprofiel van de website te achterhalen. De populairste is Ahrefs, waarmee je de Domain Rating (DR) kunt achterhalen. Helaas is dit een tool waar je voor moet betalen. Gelukkig kun je elke dag een gratis proefdraai op de website van Majestic.com draaien. Hier kun je de Trust Flow en Citation Flow achterhalen. De Trust Flow is het belangrijkste en zegt iets over het aantal verwijzingen van hoge kwaliteit.
Succes met linkbuilding!