Nog maar anderhalve week tot Black Friday. In de afgelopen jaren is deze “feestdag” steeds populairder geworden. En met de huidige maatregelen wordt online consumeren nog aantrekkelijker. Naar verwachting wordt dit dan ook de grootste Black Friday ooit!
Hoe jij daar goed op in kunt spelen met Google Ads campagnes? Dat lees je hier!
Houdt rekening met de oriëntatiefase
Mensen weten dat Black Friday eraan komt. Zij gaan daarom al eerder op zoek naar deals, zoals Early Black Friday deals. Of ze maken hun wensenlijstje op. “Wat ga ik dit jaar aanschaffen tijdens Black Friday?”.
Deze oriëntatiefase begint een week van tevoren. Zorg daarom dat je deze week nog aan de slag gaat met je Google Ads campagnes voor Black Friday 2020. Als je namelijk pas gaat adverteren op Black Friday zelf, ben je eigenlijk al te laat. Vanaf dat moment moet je namelijk opboksen tegen de partijen met een groot marketingbudget. En wij weten allebei: die strijd is lastig te winnen.
Je advertenties optimaliseren voor Black Friday
Wist je al dat je met de countdown functie binnen het advertentiebeheer van Google Ads een extra element aan je advertentie toe kunt voegen?
“Black Friday bij [bedrijfsnaam] begint al over 2 dagen!” zorgt ervoor dat jouw advertentie opvalt.
Daarnaast kun je ook andere elementen toevoegen aan je campagne. Denk aan een kortingspercentage, zoals je hierboven ziet. Maar ook een beperkte voorraad (OP=OP).
Promotie extensies
Veel winkels hebben nagenoeg dezelfde deals. Zorg daarom dat je opvalt. Voeg extra acties toe aan je advertenties, zoals “gratis ingepakt” of “gratis verzending en retour”.
Let er wel op dat je geen beloftes maakt die je niet kunt nakomen. Voorbeelden zijn “Voor 21:00u besteld = morgen in huis”. Normaliter kun je die belofte goed nakomen, maar met de verwachtte drukte bij bedrijven als PostNL is de kans groot dat de bezorging wat later verwacht wordt.
Smart shopping campagnes (en waar je goed op moet letten)
Smart shopping campagnes zijn natuurlijk al even populair. Volgens Google zorgen dit soort campagnes zelfs voor een groei van 20 procent in conversie.
Maar let op: zorg dat je enkel relevante producten aan je campagne toevoegt. Dus enkel producten waar de consument korting op krijgt. De consument is in deze periode namelijk op zoek naar goede deals. Niet in jouw standaard aanbod.
Verhoog je budget (en zet dit efficiënt in)
Veel marketeers maken de fout om hetzelfde budget aan te houden voor Black Friday campagnes. En dat terwijl het zoekvolume op deze dag door het dak gaat. De populariteit (en het zoekvolume) blijft elk jaar stijgen.
Zorg daarnaast ook voor ruimte in je CPA/ROAS biedstrategie. Zo blijf je ook tijdens piekperiodes goed zichtbaar. Tijdens Black Friday kun je hoge volumes verwachten en moet je de lagere marges soms maar voor lief nemen. Zorg dat je doelstellingen in je Google Ads account hierop zijn afgesteld.
Een hogere kwaliteitsscore door goede content
Naast je campagnes wil je ook aandacht besteden aan de content op de landingspagina die je opneemt in je campagnes. Hoe beter je campagne aansluit op de landingspagina, hoe hoger de kwaliteitsscore van je campagne en hoe minder kosten je maakt. Bekijk daarnaast ook je landingspagina op verschillende apparaten om de gebruiksvriendelijkheid te testen.